Boka nu
+46 84424420
Boka nu

Trettiotalet

  • History-3

1928
Stavanger Ångfartygs As beställer två ångfartyg ämnade för posttrafiken mellan Oslo och Bergen och godstrafik på rutten Sandnes, Stavanger och Bergen. Danziger Werft i Polen gav det lägsta anbudet och fick så sätt uppdraget att bygga det första fartyget som efter sedvanligt dop fick namnet ”Kronprinsesse Märtha” dotter till Prins Carl(yngre bror till kung Gustaf V) och Prinsessan Ingeborg, som gift sig med Norges kronprins Olav.

13 juli 1929
”Märtha” anländer till Stavanger och sätts genast i trafik. Hon får den nattliga expressrutten, Sandnes-Stavanger-Bergen, lastad med styckegods. ”Märtha” skulle konkurera med ”Gann” och ”Jäderland”, fartyg som ägdes av Sandnes Dampskibs Aktieselskab.

Mars 1930
”Stavanger I” ersätter ”Märtha” på nattrutten och hon sätts in i trafik på postrutten mellan Oslo och Bergen, den rutten som hon egentligen byggts för.

20 juli 1934
Den tyska KDF (Kraft Durch Friede) passagerarångaren ”Dresden” går på grund och sjunker nära Koppervik. Kapten Lars Pallesen ombord på ”Märtha” är först på platsen och hjälper till att rädda, som det visar sig senare, hela 553 nödställda! Strax efter att den sista passageraren lämnat ”Dresden”, kantrar den och sjunker. För sitt hjältemod belönades Pallesen senare med den tyska utmärkelsen ”Rettungsmedaille am bande” utfärdad av Adolf Hitler. Då tyskarna 1942 ockuperar Norge räddas Pallesens son från att avrättas av Gestapo pga ”Märthas” insats!

18 December 1939
Kapten Johan Falnes förde befälet när ”Märtha” på grund av kraftiga vindar och svåra väderförhållanden hamnade på fel kurs och grundstötte. Alla räddades utom två passagerare som man antog drunknat i sin hytt.

Stäng